Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

MÉDIAKÉPZŐS HALLGATÓK A DTV-NÉL

2020.05.10

MÉDIAKÉPZŐS HALLGATÓK A DTV-NÉL

 

A Debrecen- Nyíregyháza Egyházmegye 2018. márciusában idióta el a 3 in 1 médiaképzését. A tanfolyam keretein belül lehetőségünk volt arra, hogy ellátogassunk, a Debrecen televízióba ahol bepillantást nyerhetünk a stúdióban zajló munkába.

greenbox.jpgTavaly év végén szó eset arról, hogy, a következő év első hónapjában látogatást teszünk a Debrecen Televíziónál. Ezt az alkalmat mindenki várta, mert olyan helyre mehetünk, be ahová hétköznapi ember nem teheti be a lábát. 

Január harmadik hetében kerültsor a várva várt eseményre. A látogatás előtt konzultáción vettünk részt, ami a film készítés alapjait mutatta be. Itt sok hasznos infirmációt tudtunk meg például azt, hogy a régi filmek forgatása során az asztal alá rejtették a mikrofont és így vették fel az étteremben lévő asztal jelentett. Szó eset az animációs filmek készítéséről is. Az előadó említést tett Walt Disneyről. Ő volt a rajzfilm készítés atya. Szerintem nincs olyan felnőt vagy gyerek, aki ne ismerné a Disney filmeket. A 90-es évek elején nagy sikere volt a Walt Disney mozidélutának és a Walt Disney bemutatja című műsornak. Mindkét műsort a Magyar Televízió 1-es csatornája sugározta. Ezek a rajzfilmek mind kézzel készültek. Az informatika fejlődésének köszöntetően a kézzel készült rajzokat felváltotta a számitógép által tervezet grafikák. Innentől kezdve mindent gépel készítettek el. Az első animációs rajzfilm az Oroszlánkirály volt, ami 1994-ben került a mozikba.  A rajzfilm és az animációs film készítés mellett szóba került a filmkészítés is. Itt is érdekes dolgot tudtunk meg még hozzá azt, hogy a 80-as években készült horror filmeknél a szörnyeket emberek keltették életre. Ezzel szemben ma már erre nincs szükség, mert először felveszik a jelentett majd aztán egy grafikai tervező program segítségével megtervezik az adott figurát majd ezt követően egyszerűen beleillesztik a filmbe. Ehhez nem kell más, mint egy zöldháttér, amit angolul greenboxnak nevezzünk. Ezt a háttért alkalmazza televízió, és a fotó szakma is. Érdekes volt hallgatni azt, hogy akció film forgatása közben soha nem hallatszik, a pisztoly dörrenése ezt a hangot utólag veszik fel és ezt úgy oldják meg, hogy ebből a tévé néző semmit nem vesz észre.       

Az előadás után át sétáltunk a Debrecen Televízió stúdiójába ahol saját szemünkkel láthattuk a greenboxt. Ennek a helyiségnek az volt az érdekesége, hogy egy helyen kétt stúdiót is berendeztek. A falak sötétek voltak és a zöldháttér stúdiójában az asztal felső rész kivételével minden zöld volt. A vezetőtől megtudtuk, hogy erre vetítik rá azt a hátteret, amit a tévénéző otthon a tévé képernyőjén lát.  A greenboxban készül a Híradó, míg a vele szemben lévő nyomtatott hátterű stúdióban készülnek a különböző vita műsorok, riportok. Az is érdekes volt, hogy a Híradó stúdiójában három kamera állás volt fel állítva és mindegyik ugyanazt az eseményt rögzítette csak más szögből. Ezek után öt hat fős csoportokban felmentünk az archiváló szóbába. Ebben a szóbában őrzik a régi felvételeket, amiket még cellulóz szalagra rögzítettek. Ezeket a szalagokat fém kerek dobozban őrzik. A dobozok a gyerekkoromat jutatatták eszembe, amikor még volt a falunkba mozi és film vetítés előtt alkalmam nyílt arra, hogy saját szemmel láthassak egy mozigépet és azt, hogy hogyan tekerik fel a filmet, hogyan fűzikbe a gépbe, vagy ha a film elszakadt, akkor azt, hogy ragasztják össze. Az akkori emberek nagy részének nem volt színes tévéjük, ha színes filmet akartak látni, akkor ahhoz moziba kellett menniük. A mozinak volt még egy közöséget összetartó ereje is. Az archiváló szobában előkerült egy kombájnról készült felvétel. Az előadó tanárunk kézbe vette a kópiát és a lámpa elé tartotta így mutatta meg nekünk azt az érdekességet, hogy 10 kocka film kell ahhoz, hogy a kombájn 10 fokot mozduljon el. Érdekes volt hallani azt, hogy egy tekercsfilm kb. 45 perces játékidőt tartalmazott. Ha a film 90 perces volt, akkor egy film két fémdobozban volt. Két gép kellet ahhoz, hogy a néző a filmet megszakítás nélkül tudja nézni. A gépész úgy oldotta ezt meg, hogy a film végén volt egy fehér karika, ami jelezte neki azt, hogy el kell indítania a másik gépet. Ezt szaknyelven rándításnak nevezik és ez tette lehetővé, hogy a néző a váltásból semmit nem vett észre. 

Ezután a fénytechnikával ismerkedhetünk meg. Érdekes módon ennek a helye a már említett greenbox mellett volt kialakítva. Ez az a hely ahol szabályszerűen játszanak a fényekkel. Keverő gépek segítségével meleg, hideg színeket tudnak a stúdióba varázsolni.

A látottak után a vezérlő terembe mentünk ahol minitorok sokasága fogadott minket. Itt meg mutatták nekünk a Híradó szignálját és azt, hogy hogyan néz ki a már megvágott kész felvétel. Szintén egy érdekes dolgot tudathatunk meg azt, hogy az emberek nagy része szereti a pörgést. Ehhez a filmszakma és a televíziózás is alkalmazkodott úgy, hogy három másodpercenként megvágják a felvételt. Ha ezt nem tennék, akkor a nézőnek unalmas lenne a műsor és valószínűleg ennek az lenne a következménye, hogy kikapcsolja, a tévét vagy jobb esetben át kapcsol egy másik csatornára. Az itt elkészült felvételeket egy 40 TB szerveren tárolják. Ez a nagy kapacitás a felvételek sokaság és a nagy felbontás véget kevésnek bizonyul így a szakembereknek mindennap archiválniuk kell. Az archiválás fő célja az, hogy a már elkészült felvételeket megőrizzek az utókor számára.

A látogatásunk vége fel volt alkalmunk megnézni egy smink szobát. A sminkesnek az a feladata, hogy a riport készítése előtt maszkolási technikával eltüntesse a bőr apró hibáit illetve, hogy fényt adjon neki. Még egy fontos dolgot tudtunk meg ezzel kapcsolatban azt, hogy smink nélkül senki nem léphet a kamera elé.  Érdekeség az, hogy egy profi sminkes 10 perc alatt kész rendbe tenni az ember arcát. 

Ez a nap egy valódi élmény volt. A látogatásnak köszönhetően bepillantást nyerhetünk a televíziózás mindennapjaiba. Köszönet illeti a Képzés szervezőinek és a Debrecen Televíziónak, hogy mindezt lehetővé tették számunkra.